pengikut setia

Monday, April 25, 2011

bukit bendera (pulau pinang)

Sejarah Bukit Bendera


Bukit Bendera merupakan sebuah kawasan Parlimen di negeri Pulau Pinang, negara Malaysia. Negeri Pulau Pinang terletak diantara negeri Kedah dengan negeri Perak di utara Semenanjung Malaysia.
Berada pada ketinggian lapan ratus tiga puluh meter di atas Georgetown, puncak Bukit Bendera ( Penang Hill) mempunyai suhu yang dingin dan panorama yang mengasyikkan.
Secara umumnya, ia lima darjah Celsius lebih dingin daripada paras laut. Dari kemuncak, para pelancong boleh ada penglihatan yang menakjubkan ke bawah seluruh pulau bahkan juga ke tanah utama di seberang laut. Ia terdapat taman yang menyenangkan, pondok berfesyen tua, restoran dan penginapan, sebuah kuil Hindu, seta Masjid Muslim di puncaknya.
Bukit Pulau Pinang sebenarnya digelar Bukit Strawberi (Strawberry Hill) kerana ia juga merupakan pengeluar strawberi. Bentuk muka buminya dan suhu yang dingin amat sesuai bagi penanaman strawberi.
Rintisan yang mencapai kemuncaknya mudah melalui Taman Botanikal Air Terjun dengan jalan kaki. Nama rasmi bukit ini adalah Bukit BenderaPulau Pinang (Flag Hill), namun ia tetap secara umumnya dipanggil Bukit Pulau Pinang.
(sumber encik google)








Salam kepada pembaca blog aku kali nie aku jalan cari makan dekat bukit bendera . Ini semua idea bale dia ark yang ajak aku p sana snap gambar2 menarik dekat 
bukuit bendeaqa.Yang bestnya kami pi nie kena pada tempat pada waktunya kerana 25/4/2011 baru depa buka . So hari nie lah kami pi . best ooo
sejuk cm dk kt luaq negara.Ok lah jom semua saksikan model2 dekat bukit bendera

                      ...............................................................................................................................


anak2 mat saleh

aiq dibelanja oleh zapri


komtar (pulau pinang)




free style 






photographer sementara !!!


kanak2 riang

macam band indonesia x

p/s :memang enjoy gila ark huhuk
rugi ark kalau hampa semua x pi 
tiket naik bukit bendera hanya RM 10 sahaja

"jom cuti2 malaysia"

3 comments:

balecan said...

haha..terbaik larh weh!
siap ada history lagi tu
hahaha

NORHIDAYAH said...

hensem3.... huhuhu

! .HaZmi. ! said...

balecan
shaja2 syok2 jaa 2
letak info

hidayah
hahhak tq2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com