pengikut setia

Monday, January 10, 2011

industrial training

salam kepada semua pembaca blog aku,sekarang ini aku tengah menjalani latihan industri dekat kilang amd penang ,tetapi sebelum itu aku nak tanya hampa semua tahu x apa itu AMD ?



INFO AMD
* AMD atau lebih dikenali sebagai advanced micro devices.


* AMD adalah pembekal global litar bersepadu untuk
pengkomputeran, komunikasi, dan elektronik konsumen pasaran.

* AMD menghasilkan mikro pemproses, peran 
rangkti memori Flash, dan penyelesaian silikon untuk komunikasi dan aplikasiaian.

* kalau hampa nak tahu lebih lanjut  klik disini sebab aku malas nak cerita panjang bukan hampa nak faham pun(betul x)
....................................................................................

Disini kami diajar bagaimana cara mengunakan mesin untuk membuat prosesor atau orang lain panggil sebagai otak komputer atau pun graphic card.Waktu berkeja di amd ialah 12 jam bermakna ada kerja siang dan malam.so kami budak prtikal nie kalau yang kerja malam maknanya kena lah berjaga dari pukul 6.30 petang sampailah pukul 6.30 pagi (macam mana teruk x). Di production terdapat ramai warga negara asing seperti  INDONESIA ,MYANMAR ,NEPAL dan MALAYSIA.boleh dikatakanlah di dalam kilang tersebut 85% orang asing tetapi kenapa orang malaysia x kerja dekat kilang itu sehingga membuatkan aku musykil !!!
so kami boleh ark bergaul dengan2 geng luar negara ini, best taw depa nie semua baik2 & ramah mesra tambah geng2 awek2 indonesia 

proses membuat microchip AMD

*die bank
*incoming wafer inspection
*wafer mount @saw and clean
*die pick and place
*chip capacitor attach
*flux clean
*underfill
*lid attach
*visual mechanical and pack
*ship to pmp

aku ditempatkan dibahagian underfill, nak tahu apa itu underfill jap eih..
 aku nak cerita  dekat hampa semua
Nordson ASYMTEK sistem pengeluaran yang digunakan untuk underfill pakej cip lebih flip di dunia daripada setiap pembekalsistem lain pengeluaran. Dari hari-hari awal underfill pengeluarandengan pam linier untuk jet kelajuan tinggi dispenser, NordsonASYMTEK telah berada di tepi terkemuka pembangunanteknologi untuk membuat kerja pengguna lebih mudah.
kalau nak tahu lebih lanjut  klik disini
mesti hampa semua tengah binggungkan betul x sebab benda apalah aku tengah merepek ini...


mesin underill 



cara meletakan namic

ini adalah namic atau senang dipangil dakwat
(tapi bukan macam dakwat pen ok)


ini adalah lakaran proses underfill


akhirnya menjadi begini


Ok sekarang aku nak cerita permakaian didalam production.. agak2 hampa semua macam manalah pakaian dia erk..pakaian dia lebih kurang pakaian angkasawan ark mesti lawak kan kalau hampa tengok


mintak maff lah sebab gambar diatas kecil sangat
pakaian diatas dipangil smoke

 kad berkerja
(muka macam mynmar sudah)

lesen menjalankan mesin

 calendar berkerja

ok takat ini aku cerita pasal latihan industri 
letih sudah mahu taip ,lagi pun kalau aku cerita panjang bukan hampa nak baca
betul x !!!

dibawah ini adalah sedikit gambar amd






ops!!! no komen pasal gambar diatas
sebab aku belum kaji lagi

credit to google 

akhir kata selamat menjalani latihan industri untuk hazmi(aku)
 dan jangan lupa tulis buku laporan harian yer











3 comments:

shada wentz said...

wahhh.. lengkap penerangan! :P

Diyanieee said...

hi..
tgh praktikal??
hehehe..
selamat berpraktikal n wat laporan harian yaa...hehe

! .HaZmi. ! said...

shada wentz
hahahak
lengkap ka sy rsa byk lg aa yg x tulis


misz dian
ehhek
yup tgh prtikal
tq2 yer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com