pengikut setia

Thursday, January 20, 2011

mencari cinta sejati

ok kali nie aku x mahu lagi buat post mengenai entry hindi sebabnya mungkin hampa semua mesti boringkan
berbalik kepada tajuk post kali ini mesti hampa semua gelakkan 
kenpa aku buat tajuk sedemikian..

oleh sebab itu aku nak kongsi dekat hampa semua dalam tulisan dalam alam maya ini didalam dunia sekarang memang susah untuk mencari cinta sejati maksud aku cinta yang datang dari hati yang tulus dan iklas . 

Memang tidak dinafikan lagi dunia sekarang bukan lagi macam dahulu ,Sekarang semua orang memandang kehadapan mungkin mahu hidup mereka terjamin tetapi kebanyakan orang sekarang ini lebih mementingkan kepada kebendaan bukan lagi pada hati yang iklas
sehingga sanggup membuat apa sahaja untuk mendapatkan seseorang yang dia minati.

definasi cinta

Cinta itu KOMITMEN.
Cinta, tak boleh main-main. Cinta perlu komitmen. Bukan main campak buang semacam. Perlu dirancang dan dilaksana sebaik mungkin. Tak bolehlah nak bergaduh, paksa-paksa dan mengabaikan tanggungjawab pada pasangan. Untuk yang dah berkahwin, nafkah wajib dipenuhi. Amanah sebagai suami isteri kena ditunaikan sebaiknya. Komited sebagai suami yang mithali, ummi yang solehah, agar dapat melahirkan anak-anak yang afiq, yang arif, yang anis, yang santun. Menjadikan rumahtangga dipenuhi mahabbah, mawaddah dan sakinah 



2. Cinta itu intuitive: NALURI.
Cinta itu sifatnya naluri. Apa tu orang kata, "cinta itu di hati". Bercinta yang hangat bila kita dapat merasai apa yang dirasai oleh orang yang kita sayang.
Jika taknak disakiti, kita tak menyakitkan hati orang lain. Jika nak disayang, kita akan memberi kasih sayang seluhurnya. Jika ada rasa bimbang, seringnya kita akan dapat merasa. Macam cinta ibu pada anak-anak. Sering mereka dapat rasa apa yang anak-anak mereka buat, yang baik atau tak baik untuk anak-anak, kan?



3. Cinta itu sebahagian nature: FITRAH
Cinta itu fitrah. Betul. Bila Nabi Adam dicipta, baginda rasa kesunyian. Allah ciptakan Hawa sebagai peneman. Rasa ingin disayanagi dan menyayangi tu fitrah manusia. Yang perempuan minat pada seorang lelaki. Ada lelaki jatuh cinta pada seorang wanita. Cinta itu benar dan suci. 



4. Cinta sering terletak di puncak: TOP
Bila ada rasa cinta, kita akan sama-sama bekerjasama, saling mengasihi. Itulah nilai yang mengikat kita semua untuk terus bersatu. Sekuat cinta Tuhan yang memberikan pelbagai nikmat hidup, cinta itu di puncak kehidupan.


cinta kepada manusia  terbahagi
 kepada beberapa bahagian iaitu :


* cinta monyet
adakah anda semua pernah mendengar cinta monyet ,ok kepada yang dah tahu 2 wt diam2 sudah. cinta monyet ini adalah dialam persekolahan .dialam ini kebanyakkan hanya tahu cinta itu sekadar disayangi atau saling mengambil berat antara 1 sama lain. selain itu cinta monyet ini adalah cinta pada pandang pertama ,kadang cinta ini sampai kealam perkahwinan.umur dalam percintaan monyet ini dari 12 tahun sehingga 17 tahun


*cinta kontrak
cinta kontrak ini adalah cinta paling bahaya kenapa aku tulis sedekimian kerana cinta dialam ini perlu berhati-hati kerana syaitan  lebih memainkan peranan ke arah maksiat,oleh sebabkan itulah sekarang kita semua sering terdengar kes-kes pembuangan anak luar nikah , sex bebas dan sebagainya ,jika kekurangan iman didada mungkin akan terjerumus ke alam ini.  Cinta kontrak ini serik berlaku selepas alam persekolahan iaitu di alam ipta ipts atau apa jer lah.selain itu cinta kontrak ini ada kebaikannya seperti 
di alam ipta atau ipts masing-masing pasangan akan study sama2 ,sering tolong menolong antara 1 sama lain dalam pembelajaran.
lingkungan umur cinta kontrak ini dalam 18 tahun sehingga 24 tahun. 


*cinta sejati
cinta sejati adalah cinta di alam  perkerjaan 
di alam ini masing perlu mencari pasangan masing kerana ia sudah berkerjaya.Selain itu di alam ini membuatkan seseorang itu sukar untuk mencari cinta sejati kerana takut dikecewakan seperti cinta yang dahulu kala. lingkungan umur  cinta sejati ialah dari 24 tahun dan ke atasnya..



oleh itu sekiranya anda dipersendakan oleh rakan-rakan anda yang mengatakan bahawa anda kolot,otak masih belum up dan sebagainya hampa semua sabar jer
cinta sejati mungkin akan tiba juga pada 1 hari nanti 
buat masa sekarang kita tumpukan pada pelajaran ,dan sehinggalah hampa semua sudah memiliki segala-galanya
barulah mencari cinta itu.Bukan aku nak halang dekat hampa semua untuk bercinta tetapi cinta itu biar pada tempatnya bukan cinta untuk dipermainkan dan sebagainya
bak kata "orang jodoh ,ajal maut ,di taggan tuhan kita hanya dapat menentukan sahaja"
yang mana baik atau pun buruk.Cinta pada pencipta adalah cinta yang sejati dan kekal abadi.
akhirkata bercinta biar sampai ke alam perkahwinnan
dan jangan lupa jemput aku taw.


"renung-renungkan dan selamat beramal"




p/s :terlebih dahulu aku nak minta maaf dekat pembaca aku ,kot2 lah ada tersalah kata ,terlepas kata dan sebagainya
minta ampun noh dan terima kasih kepada google dan tuan blog ini http://www.tentangcinta.com/artikel-cinta/definisi-cinta/




















4 comments:

Syada said...

wow wow wow...
bila hero hindustan bercakap tentang cinta...
teruja gler nak baca...
ahaks...

nota kaki + kepala :
wahai awek2 aloq staq, terimalah lamaran incik hazmi. hahaha.

! .MiE. ! said...

syada
apa lah awk tgh mrepek nie hahahak

NORHIDAYAH said...

aloq staq? haha

! .MiE. ! said...

hidayah
ahah
mepek btol

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

MusicPlaylistView Profile
Create a playlist at MixPod.com